Hasil
Orang ramai dijangka dapat melihat
perubahan ketara dalam kaedah pelaksanaan sistem pendidikan negara tidak
lama selepas pelaksanaan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM)
2013-2025.
Antara hasil awal yang dijangka dilihat ialah syarat
pengambilan guru diperketat dan dikuatkuasakan di semua institut
pendidikan guru dan institusi pendidikan tinggi awam.
Ia turut
menyasarkan 100 peratus sekolah mempunyai sambungan Internet dengan
kelajuan sekurang-kurangnya 4Mbps melalui 1BestariNet, menurut PPPM
2013-2025 yang dilancarkan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri
Pendidikan, Tan Sri Muhyiddin Yassin, di sini hari ini.
Satu
lagi hasil awal yang dijangka diraih susulan pelaksanaan pelan
pendidikan itu ialah semua guru opsyen bahasa Inggeris di bawah tahap
penguasaan, dilatih untuk meningkatkan kemahiran.
Daripada segi
ujian, 20 peratus daripada soalan peperiksaan akan digunakan untuk
mentaksir kemahiran berfikir aras tinggi dalam kalangan pelajar.
Prestasi guru turut diberi keutamaan dengan 410,000 guru akan dinilai
melalui apa yang disifatkan sebagai instrumen bersepadu, dan 61,000 guru
bahasa Inggeris dinilai pada tahap kecekapan berbahasa mengikut
standard antarabangsa.
"Perubahan ini akan menjadi asas hasil yang dihasratkan untuk masa depan," kata pelan pembangunan berkenaan.
Pelan itu melakarkan visi sistem pendidikan dan aspiasi pelajar yang dapat memenuhi keperluan negara pada masa depan.
Ia mencadangkan 11 anjakan strategik dan operasi yang perlu
dilaksanakan oleh Kementerian Pendidikan untuk mencapai visi yang
dihasratkan.
Aspirasi
Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 berhasrat untuk
mencapai lima keberhasilan bagi sistem pendidikan Malaysia secara
keseluruhan merangkumi akses, kualiti, ekuiti, perpaduan dan kecekapan.
Menurut pelan itu yang dilancarkan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri
Muhyiddin Yassin merangkap Menteri Pendidikan, kementerian berhasrat
memastikan kadar akses sejagat dalam kalangan kanak-kanak dari peringkat
prasekolah hingga ke peringkat menengah atas (Tingkatan 5) menjelang
tahun 2020.
Dari segi kualiti, kementerian berharap kedudukan
sistem pendidikan negara diletakkan dalam kelompok sepertiga teratas
dalam pentaksiran antarabangsa mengikut pengukuran Kajian Trend
Pendidikan Matematik dan Sains Antarabangsa (TIMSS) dan Program
Penilaian Pelajar Antarabangsa (PISA) yang menguji bacaan, Matematik dan
Sains dalam tempoh 15 tahun.
Selain itu, jurang pencapaian
antara murid bandar dengan luar bandar, tahap sosioekonomi dan
pencapaian antara gender sehingga 50 peratus menjelang 2020 juga diharap
dapat dirapatkan serta menjana suatu sistem pendidikan yang memberi
peluang kepada murid berkongsi pengalaman berinteraksi dengan pelbagai
etnik bagi memperkukuh asas perpaduan rakyat.
Dari segi
kecekapan, walaupun kerajaan terus mengekalkan tahap pelaburan semasa,
kementerian berhasrat untuk memaksimum keberhasilan murid mengikut tahap
peruntukan semasa.
Selain keberhasilan sistem pendidikan, setiap murid juga perlu berupaya untuk bersaing pada peringkat global.
Oleh itu, sebanyak enam ciri utama membabitkan pengetahuan, kemahiran
berfikir, kemahiran memimpin, kemahiran dwibahasa, etika dan kerohanian,
dan identiti nasional perlu ada pada setiap murid sejajar dengan
Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Dari segi pengetahuan, setiap
kanak-kanak perlu menguasai sepenuhnya kemahiran literasi dan numerasi
di peringkat paling asas serta pelbagai kemahiran kognitif termasuk
penaakulan dan pemikiran kritis, kreatif serta inovatif dari segi
kemahiran berfikir.
Mereka juga perlu menguasai bahasa Malaysia
sebagai bahasa kebangsaan serta bahasa Inggeris sebagai bahasa
komunikasi antarabangsa serta digalakkan untuk mempelajari bahasa lain
sebagai bahasa tambahan.
Di samping itu, setiap murid akan
dibantu untuk mencapai potensi mereka dengan sepenuhnya melalui bekerja
dalam pasukan dan mengamalkan ciri kepimpinan yang merangkumi
keusahawanan, berdaya tahan, kecerdasan emosi, dan kemahiran
berkomunikasi secara berkesan serta dibentuk sebagai individu penyayang
yang dapat menyumbang kepada kesejahteraan komuniti dan negara dari segi
etika dan kerohanian.
Selain itu, setiap murid dipupuk dengan
semangat patriotik dengan cara memahami sejarah negara dan berkongsi
aspirasi yang sama untuk masa depan negara kerana identiti nasional akan
dapat dicapai bukan hanya belajar memahami dan menerima kepelbagaian
tetapi juga menghayati kepelbagaian.
Info lengkap di >>> http://www.astroawani.com/news/show/aspirasi-dan-perubahan-sistem-pendidikan-dengan-pelaksanaan-pppm-21727
NUFFNANG
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
-
"Prison not bad," says controversial blogger | theSundaily
-
Gambar dalam kapal terbang mewah milik Sultan Brun... Gambar dalam kapal terbang mewah milik Sultan Brunei ...
-
KUNCI KEJAYAAN AFFILIATE MARKETING Pernahkah anda terfikir untuk memulakan perniagaan dalam talian tetapi tidak pasti dari mana hendak ber...
No comments:
Post a Comment