NUFFNANG

Sunday, 7 July 2013

FAEDAH PEMBELAJARAN BERASASKAN TEKNOLOGI IT




Faedah penggunaan laman web dalam pengajaran

1   1.    Mengatasi Masalah Pelajar Lemah Dalam Subjek Kemahiran Hidup
            medium yang berupaya menyerlahkan bakat dan potensi murid dalam pembelajaran. Sesetengah mata pelajaran seperti Kemahiran Hidup  yangmerupakan suatu mata pelajaran yang mencabar dan membosankan bagi sesetengah pelajar. Maka tidak hairanlah ramai pelajar lemah di dalam subjek ini.Penggunaan multimedia dalam pengajaran dan pembelajaran Kemahiran Hidup dapat menarik minat pelajar kepada subjek berkenaan.
            Bagi pelajar yang lemah, guru boleh memberikan tutorial di dalam laman web kepada pelajar.Tutorial melibatkan laman web memperkenalkan bahan-bahan pembelajaran di sampaikan secara berperingkat-peringkat dan diikuti dengan soalan-soalan. Seterusnya komputer akan menyemak jawapan dan memberikan maklum balas. Ianya sesuai digunakan untuk memperkenalkan isi kandungan baru, mengulangkaji dan pemulihan kepada pelajar yang berpencapaian rendah atau pengayaan kepada pelajar yang berpencapaian tinggi.

            Simulasi adalah suatu situasi yang disediakan oleh komputer dengan memberikan gambaran sebenar terhadap sesuatu objek, proses atau peristiwa.Pelajar dapat berinteraksi secara aktif dengan komputer berdasarkan peranan masing-masing bagi membuat keputusan, menyelesaikan masalah, isu, tugasan tertentu dan membuat keputusan yang tertentu. Ianya sesuai digunakan untuk pembelajaran proses dan konsep yang kompleks terutama dalam mata pelajaran seperti Sains dan Matematik dan lain-lain yang memerlukan kajian atau modul atau modul yang mahal, merbahaya atau mengambil masa yang lama.


     2.  Merangsang Pelajar Terlibat Untuk Aktif Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran
            Kaedah pengajaran dan pembelajaran dalam sesuatu matapelajaran perlu menarik minat dan mencabar kebolehan pelajar.Kriteria ini amat penting menjadikan pengajaran dan pembelajaran lebih bersifat inovatif dan kreatif untuk mengembangkan minda kritis dan kreatif pelajar dan menggalakkan pelajar-pelajar yang pasif untuk terlibat dalam aktiviti di dalam kelas.
            Perkembangan teknologi komputer membawa implikasi yang besar ke atas kehidupan manusia termasuklah dalam bidang pendidikan. Ianya dapat membantu guru-guru dan pelajar-pelajar dalam proses pengajaran pembelajaran dengan lebih menarik, berkesan dan interaktif.
            Memandangkan sekolah merupakan tempat terbaik untuk pelajar menimba ilmu pengetahuan, maka wajarlah guru menyediakan satu situasi pengajaran dan pembelajaran Kemahiran Hidup yang cukup berkesan dan menyeronokkan melalui kaedah laman web. Salah satu perkara yang perlu ditekankan oleh para guru, contohnya di dalam subjek Kemahiran Hidup ialah apakah cara yang sesuai untuk menggalakkan penglibatan pelajar secara aktif dalam pembelajaran masing-masing dan boleh berkomunikasi dan berinteraksi dengan bahan teknologi.

3.         Menggalakkan Pelajar Berfikir Dan Menyampaikan Idea
            Dalam era multimedia ini, adalah lebih penting bagi setiap guru untuk melihat kepada cara-cara penggunaan laman web agar ianya bukan sahaja memberi pengetahuan yang lebih tetapi juga untuk menggerakkan minda pelajar supaya tercetusnya idea-idea baru yang akan memberi pengetahuan baru kepada mereka.Teknologi komputer terkini yang membenarkan integrasi dan manipulasi video, audio, teks, grafik dan animasi. Multimedia berasaskan laman web boleh dijadikan sebagai alat bantu mengajar Kemahiran Hidup yang menyeronokkan dan menarik di samping membantu pelajar memahami sesuatu konsep dan kemahiran di dalam subjek Kemahiran Hidup dengan cepat dan mudah.
4.         Sistem Yang Boleh Diulang Dan Didokumentasikan
            Untuk memahami sesuatu konsep pembelajaran pelajar perlu mengulangi pelajaran itu beberapa kali.Kaedah pembelajaran berulang menjadikan sesuatu perkara itu mudah difahami dan diingati lebih lama. Dengan adanya alat bantu mengajar berasaskan laman web, guru tidak perlu menjelaskan sesuatu topik dengan berulang-kali kerana teknologi internet bersifat lebih canggih, boleh didokumentasikan oleh pelajar dan diakses oleh pelajar pada bila-bila masa walaupun tanpa kewujudan guru.
                        Penggunaan perisian berasaskan laman web juga membolehkan pelajar diberikan peluang untuk mempelajari isi kandungan pelajaran secara sendiri di rumah mengikut kemampuan kognitif masing-masing.
5.         Menyeronokkan Dan Meningkatkan Motivasi Pelajar
            Permainan merupakan jenis bahan bantu mengajar berasaskan komputer yang melibatkan aktiviti berbentuk pertandingan di mana pelajar akan membuat keputusan, mengikut arahan dan peraturan. Unsur-unsur hiburan dan keseronokan dimasukkan bersama-sama semasa pelajar mempelajari sesuatu kemahiran dalam pembelajaran dalam subjek Kemahiran Hidup. 

sumber rujukan:
 
Jamaludin, M., 1995, Pengajaran Quran Berbantukan Komputer di dalam Maktab Perguruan Teknik Kuala Lumpur, Jabatan Pendidikan Islam dan Moral.

Rosenberg, M.J., 2000, E-Learning, New York: McGraw Hill.


No comments:

Post a Comment